Samarbeid med lokkemat?

(Opprinnelig skrevet av Silje Helen Storvik Rygh)

“Hvordan kan tolk og tolkebruker samarbeide best mulig – hvordan forbedre oss?”.
Det var et av spørsmålene Nordvestlandet Regionlag stilte til Møre og Romsdal Døveforening da vi møttes for et samarbeidsmøte onsdag 2. mai.

Omtrent 15 døve og 6 tolker var samlet sammen på Døvesenteret for å diskutere ulike problemstillinger knyttet til tolking og tolkesituasjoner.

Regionlaget hadde på forhånd hatt et forberedende møte med en representant fra Døveforeningen, og blitt enige om aktuelle temaer som kunne være greit å ta opp.

Vi tenkte også at det var greit med enkel bevertning for å lokke sunnmøringene til å stille opp (både tolker og døve), da det sies at det er enklere å lokke noen om man har gratis mat å tilby!

Alt i alt var det en veldig suksessrik kveld, med mange gode diskusjoner, kommentarer og problemstillinger. På forhånd hadde vi bestemt oss for å prate om stemmetolking, blant annet med tanke på at det å stemmetolke er noe annet enn å avlese i sosial prat, at klær og pynt kan virke forstyrrende og at vi er avhengig av et bra samarbeid for at det skal gå så knirkefritt som mulig.

Her ble det mange gode diskusjoner, hvor både tolker og døve ble gjort bevisst hvilken virkning bekledning har både i forhold til når døve skal avlese tolken men også når tolken skal stemmetolke den døve. Her var det en felles enighet om at det var lov til å spørre f.eks. tolken om å ta av skjerf/smykker/øredobber og også at tolkene kunne be om at døve hadde på seg, evt. hadde med seg, noen klær i rolige farger dersom de visste at det denne dagen ville bli mye stemmetolking.

Og tolkene fikk i oppfordring om å dra hjem å øve på enhåndsalfabetet, da spesielt avlesning.

Et annet tema vi var innom var “tilbakemeldinger til tolkene etter oppdrag”, hvor mange døve lurte på hvordan de skulle sifra til tolken dersom han/hun brukte feil tegn, eller gjorde noe han/hun burde gjort annerledes.

Vi fikk mange gode samtaler ut av dette, og det var en unison enighet fra tolkene om at vi gjerne ønsket tilbakemelding dersom det var noe vi kunne gjøre bedre, eller også noe vi gjorde spesielt bra, slik at vi hadde mulighet for å utvikle oss og bli bedre. Dersom det var noen som ikke ville si fra direkte til tolken hvis de hadde noe negativt å si, informerte vi også om at de har lov til å sende mail til tolketjenesten som dermed kan formidle det videre til tolken.

Helt til slutt spurte vi om det var noe brukerne savnet fra oss tolkene, eller om det var noe de ønsket fra oss, og her var det mange som ønsket at tolkene skulle være mer impulsive og villige til å ta på seg oppdrag på kort varsel. De forstod at det kanskje var vanskelig å få til med dagens åpningstider hos tolketjenesten, men håpte at det kunne bli bedre når tolketjenesten en gang i fremtiden får utvidede åpningstider.

Vi informerte også om at det var mulig å bruke 3G-telefon til bildetolkstudio, dersom de hadde et akutt behov (men ikke nødsituasjon) for tolk innenfor bildetolkstudioets åpningstider.

Alt i alt var det et par veldig givende timer, hvor både døve og tolker fikk lært noe nytt å ta med seg videre.

Helt til slutt ble vi ønsket velkommen tilbake ved en senere anledning (ukentlig samarbeidsmøter ble foreslått, men fort lagt bort) og tolkene ble også invitert til å delta sosialt når døveforeningen har møter.

Regionlaget takket for samarbeidet, og overrakte en liten blomst til Tove som en takk for hjelpen til å forberede møtet.