Fagdag: Stemmetolking i Møre og Romsdal

Onsdag 5. september var det igjen duket for fagdag på tolketjenesten i Møre og Romsdal, for alle tegnspråktolkene i fylket.

Temaet for dagen var stemmetolking. Omtrent 11 møtte opp, deriblant tolker, formidlere og en døveprest.

Dagen begynte med litt frukt og forfriskninger, før Arild Berstad ønsket oss alle velkommen og introduserte foredragsholderen, Gro Hege Saltnes Urdal, som skulle forelese om temaet «Samspill ved stemmetolking».

Forelesningen varte frem til lunsj, med en liten pause med nye forfriskninger midt i.

Det var en interessant forelesning som fikk nye tanker til å spinne, og som gjorde at lysten og nysgjerrigheten til å lese hele masteroppgaven, økte.

Etter en god tapas-lunsj skulle vi ha praktiske oppgaver relatert til forelesningen. Vi ble delt inn i grupper på 3-4 personer, og fikk utdelt et videoklipp på hver gruppe. Dette skulle stemmetolkes av en person, mens de andre observerte, vurderte og ga tilbakemeldinger, før klippet rullerte videre til neste gruppe. Dette var en effektiv og god måte og trene på stemmetolking på!

Dagen ble avsluttet etter noen timer med gruppearbeid, og vi var enige om at det hadde vært en inspirerende og lærerik dag!

Økonomiansvarlig i Forbundsstyret 13-15. Leder i Nordvestlandet regionlag. Jobber som tolk på Borgund videregående skole i Ålesund, i tillegg til en del frilans. Klikk her for å sende meg en epost.