Per Egil Hegge om translatører og tolking

Per Egil Hegge benytter i dagens Aftenposten anledningen til å gratulere Statsautoriserte translatørers forening med 100-årsdagen.

Her kan du lese Hegges tekst.

Hegge skriver blant annet:

Statsautoriserte translatørers forening fyller 100 år i dag. Denne yrkesgruppen kommer de fleste av oss i meningsbærende kontakt med til daglig uten å vite det. Mange sysler med oversettelse, men å få status som autorisert translatør krever ganske mye, og eksamen er nådeløst hard.

Dårlig oversettelse, spesielt i kriser som kan ha med medisinsk behandling, juridiske prosesser eller viktige forhandlinger å gjøre, vil skape nokså flokete situasjoner. En historie fra rettsvesenet belyser det: Under en rettssak ga et vitne et svært langt svar på et spørsmål. Tolkens oversettelse var på et halvdusin ord. Dommeren grep inn og mente at vitnets svar hadde vært mye mer omfattende. Tolken svarte: «Jo, men det vitnet sa, var bare tull.»

Teksten føyer seg inn i rekken av av misforståelser om hva en translatør er og hva en tolk er. Tolkeyrket er en profesjon som samfunnet er helt avhengig av, akkurat som translatører er nødvendige for oss. Translatører jobber med skriftlige tekster, tolker jobber med å gjengi muntlig på et annet språk.

Samfunnet har i dag kommet langt i å bruke gode, høyt kvalifiserte tolker og translatører til henholdsvis tolking og oversettelse. Og for at det ikke skal være noen tvil om det, dyktige og profesjonelle tolker finnes det mange av. Og disse gamle røverhistoriene som Hegge gjengir har lite med profesjonell tolking i offentlig sektor å gjøre. Og ennå mindre med Statsautoriserte translatørers forenings 100-årsjubileum å gjøre.

Fra oss i Tolkeforbundet til Statsautoriserte translatørers forening: Gratulerer med dagen!

Sekretær i Forbundsstyret fra 2013. Jobber til daglig som statsautorisert tolk. Har tidligere jobbet som høgskolelektor i tolking ved Høgskolen i Oslo og ved Samisk høgskole. Klikk her for å sende meg en epost!