Haptisk fagkveld i Østlandet regionlag

9. januar var det endelig klart for årets første fagkveld. Med mange påmeldte måtte det bare bli en bra kveld!

Fagkvelden ble avholdt i tolketjenesten sine lokaler på Økern i Oslo. Medlemmer fra flere fylker hadde møtt opp, og de var representert med studenter, nyutdannede og godt erfarne tolker. Hildebjørg, Kathrine og Magni fra Hapti-Co rigget seg til, og klokken 18:00 satt 32 forventningsfulle deltakere på plass i lokalet.

fagkveld 3                    IMG_1821

Styret startet med å ønske medlemmene velkommen, etterfulgt av litt praktisk informasjon for så og gi ordet videre til Hapti-co.

Hapti-Co hadde en kort presentasjon av seg selv, fortalte litt om deres bakgrunn og hvorfor de hadde startet i Hapti-Co. Innledningsvis la de frem om forskjellige begreper innenfor haptisk kommunikasjon, som for eksempel forskjellen på haptiske tegn og haptiske signaler. De fokuserte også på at det er ingen som eier haptisk kommunikasjon, dette er en kommunikasjonsform som har eksistert i mange år. Det de har gjort er å sette ord på hva det er. Dette har de gjort i sin bok Haptisk kommunikasjon, som kan bestilles i hvilken som helst bokhandel. Tanken er at i denne boken skal haptisk kommunikasjon være beskrevet slik at hvem som helst, uten forkunnskaper, skal kunne kjøpe boka og lære seg haptisk kommunkasjon.

Hapti-Co hadde lagt opp ett program med både teori og praktiske oppgaver. De innledet med teori, og etter en kort pause med enkel servering ble det fokus på det praktiske. Deltakerne fikk oppgaver og jobbet parvis. Blant annet fikk man prøvd seg på ulike referansetegn som tall, farger og person. Det ble også øvelser som innebar å beskrive ett rom og å beskrive en person haptisk på ryggen til samarbeidspartneren.

Som foredragsholderne selv sa, var to og en halv time alt for kort tid, så de rakk selvfølgelig ikke gå gjennom alt. Det var ett stort engasjement blant deltakerne og det ble stilt mange gode spørsmål underveis. Stemningen var god og latteren satt løst.

Da det nærmet seg avrunding av kvelden, hørte vi flere kommentere at tiden hadde godt alt for fort,noe vi i styret tar som ett godt tegn.

Vi i styret syns det var en vellykket fagkveld med foredragsholdere som gjorde en utrolig god jobb!