Sosiale medier – Lojalitet og taushetsplikt

I samfunnet generelt er det mye diskusjoner rundt sosiale medier. Hvordan står det til med etikken rundt bruken av sosiale medier hos oss tolker? Hvor kritiske er vi til hva vi legger ut? Hvilke følger kan det vil legger ut få? Hva kan vi dele av artikler eller synspunkter? Hva med bilder? Hva slags holdninger bør vi ha til dette i forhold til vårt arbeid? Spørsmålene er mange.

Deling av status og bilder

«Nydelig vær på Fanabe Beach i dag :-)»

Facebookstatuser som: «Sjekket inn på Hurdal», «Trenger en støttetolk til spennende oppdrag i fjellheimen. Noen som vil være med?», «Nydelig skiføre på Beitostølen i dag!». Er disse innenfor vår taushetsplikt lovmessig? Det vi legger ut på Facebook har potensiale til å nå mange fler enn vi har kontroll over. Miljøet er lite – det skal ikke mye til før noen skjønner både hvem vi er sammen med og hvor vi tolker. Kan vi da likevel dele dette? Hvem setter standarden for hva som en innenfor grensene og hva som er utenfor?

Bildet til venstre avslører jo ingenting – eller gjør det det? Hvem eier opplevelsen? Er den min til å dele? Er det forskjell på om dette er på Facebook som kan ses av mange eller om det er på Snapchat som går kun til de man selv velger ut? Er det forskjell på om det er folk med på bildet eller om det bare er natur? Om vi legger til tekst eller ikke? Hva velger vi å kommentere og spørre om på andres statuser som er linket til jobb?

Deling av kommentarer og artikler

«Min arbeidsplass for dagen»

Facebook brukes også mye til deling av artikler og nyhetsoppslag. Hvordan forholder vi oss til saker som angår vårt fagområde, våre brukergrupper eller vår arbeidsgiver/oppdragsgiver?Er det legitimt å dele artikler som handler om tolking? Påvirker artikkelens innhold om det er greit å dele det? Hva med å kommentere saken, er det greit? Om det er noen som er misfornøyd med tjenesten eller ønsker endring, kan vi da dele det? Hvis det er positiv omtale, kan vi da dele? Er det forskjell her på om man er frilans, ansatt på tolketjenesten, tolk på arbeidsplass eller ansatt andre steder? Hvor går skillet mellom lojalitet og engasjement?

Vi i etikkutvalget oppfordrer alle medlemmer til å ta disse diskusjonene. Enten om dere er to tolker ute på oppdrag, på tolketjenestene, i regionlagene eller andre steder der flere tolker møtes.

– God debatt!

Medlem i Etikkutvalget 2013-2015. Toårig utdannelse ved Uiniversitetet i Oslo, 2002. Tok førsteåret i 2003.

1. Siri Antonsen - 24/03/2014, 09:44

Så flott at dere tar initiativ til denne diskusjonen. Jeg tenker at alle disse spørsmålene sikkert har forskjellige svar avhengige av både oppdraget, kollegaer og hvem som er brukere. Og at det viktigste er at vi har et bevisst forhold til valgene vi tar på sosiale medier.
    Men jeg skulle virkelig ønske at våre brukere også deltok i diskusjonen. Det er jo de som blir berørt av våre handlinger når vi legger ut info på sosiale medier. Og hva med brukernes ansvar og bevissthet
    ? Jeg har selv opplevd å lese kritikk av enkelttolker. Er det greit? Er brukerne klar over hva slik kritikk gjør med både tolken det gjelder OG med alle kollegaer som fort kjenner seg igjen og kanskje reserverer seg for oppdrag av krevende art. Eller kanskje tolker vil reservere seg fra å tolke for brukere som aktivt kritiserer åpent på sosiale medier?
    Jeg håper at både tolker og brukere kaster inn i diskusjonen. En åpen dialog vil i hvert fall føre til økt bevissthet. Og det er etter min erfaring det beste verktøyet man kan ta med seg inn i oppdrag, både som tolk og som bruker.

2. Silje Helen Storvik Rygh - 06/04/2014, 20:26

Jeg er enig i at dette er en diskusjon man gjerne kan involvere brukerne i! Hva med en samarbeidskveld mellom den lokale døveforeningen og regionlaget? Ypperlig mulighet for samarbeid!
    Samtidig tenker jeg at det også er en diskusjon man kan ta sammen med bare tolker også, det blir nok to ulike diskusjoner, som begge kan bære frukter!