Nordisk Tolkeseminar 30/5-2/6

I morgen braker det løs med Nordisk Tolkeseminar fra Island. Det er til sammen 76 deltakere som har meldt seg på årets seminar, hvorav 21 er fra Norge! Fra styret reiser Lene Blien, og varaene Silje Helen Rygh og Ina Haugen Rostrup. Vi samles i byen Hveragerði, en liten by ca. 45 minutter utenfor Reykjavik.

Hveragerði, Island

Årets tema er ”utvikling av tolkeprofesjonen”, med foredragsholdere fra Norge, Sverige, Finland og Danmark. Temaene for foredragene er ”Sign Language Interpreter’s motivation and professional pride”, “Interpreting (from signed) into spoken language – What should you say, and when?.”, ”Doing the impossible”,  “Interpreters at terminology work – views to professional development, language policy and language management”,  ” Interpreting to meet the needs of deaf people with minimal language skills or mental disabilities”.

I tillegg blir det ulike workshops og tid for omvisning i ”the Golden Circle”. Det blir nok mange muligheter for å knytte nye bekjentskaper, både med norske kollegaer og nordiske. Følg med, kanskje kommer det noen oppdateringer underveis. Det vil også komme en artikkel etter seminaret, med en liten oppsummering på det vi har lært.

Tolk i Rogaland, og styremedlem i Sørvestlandet regionlag. Utdannet ved HiST i 2011.