Veien blir til mens man går …

Trøndelag regionlag gjentok suksessen fra 2014 og arrangerte samarbeidskveld med Trondheim Døveforening torsdag 12.november 2015.

Denne gangen var det metaforer og andre språklige uttrykk som er vanskelig å oversette som var tema. Det engasjerte, og nærmere 70 personer trosset fotballkampen (Norge-Ungarn) og kom til Klosterbakken for å diskutere språk. Gøy!

Vi ble loset gjennom kvelden av Anne-Grete Fandin (tolk og CODA) og Ola H. Fredriksen (hørselshemmet som går 2.året på tolkelinja ved HiST) som gav oss noen eksempler på hva som kan være utfordrende å tolke.

Hvordan oversetter vi egentlig «her er det ugler i mosen», eller «han er vel kanskje ikke den skarpeste kniven i skuffen». Rett fram? Presenterer vi først det norske uttrykket for så å tolke meningen? Eller tolker vi bort de norske ordene og konsentrerer oss om meningen? Kan vi alltid meningen? Forstår vi alltid meningen?

Det var gode diskusjoner rundt småbordene, og både hørende og døve, studenter og høgskoleansatte diskuterte livlig med hverandre. Det var god stemning og mye latter. Og det var utveksling av erfaring og forklaring av norske uttrykk. Og det var like mange forklaringer av tegn. Forklaring og bruk av ulike TMFOK`er (ja, vet diskusjonen går om hva det heter, men vi bruker fortsatt det begrepet). Når kan man bruke den og den TMFOK`en? Og hva betyr nå det «ULL-tegnet», sånn at vi får det klart, en gang for alle? For jammen finnes det mange språklige uttrykk på tegnspråk som vi som tolker må være bevisste på og kunne. Her er det lett å tråkke i salaten. Og hvem andre kan hjelpe oss slik at vi unngår det enn døve selv? Det var en fin kveld, og tida gikk fort. Tida fløy. Viserne tikka avgårde i stor fart. Eller hvordan man enn nå skal oversette det der tegnet. Vi koste oss sammen.

Trøndelag regionlag + Trondheim døveforening = sant.

Bergensjente i Trondheim. Jobbar 80% på NAV Hjelpemiddelsentral Sør-Trøndelag som tolk og 20% som timelærar på HiST. Sit i styret i Trøndelag regionlag og tar ansvar for nynorskkvota frå Trøndelag ;)