Samarbeid med Samordna frilansområde

Tolkeforbundet og Samordna frilansområde har blitt enige om å samarbeide om spørsmål som angår frilanstolkene. Samarbeidet ble initiert av Samordna frilansområde under arbeidet med ”Rammedokument om samarbeidet mellom NAV og frilanstolkene”, og Tolkeforbundet er meget fornøyd med den menings- og erfaringsutvekslingen denne tette kontakten gir muligheter for.

I første omgang vil samarbeidet innebære at Tolkeforbundet deltar i en gjennomgang av Frilanstolkrutinen, som skal oppdateres i samsvar med det nye rammeverket. Det er nedsatt en arbeidsgruppe fra flere tolketjenester som skal jobbe med behovet for endrede rutiner. Når denne gruppen er ferdig, vil Samordna frilansområde gå i dialog med Tolkeforbundet for å se på nødvendige justeringer i Frilanstolkrutinen.

Tolkeforbundet ser frem til dette samarbeidet med Samordna frilansområde, som innebærer gode muligheter for å sette fokus på de utfordringene som frilanstolkene møter i sin tolkehverdag. Første dialogmøte i 2018 er 8. februar.

Leder i Tolkeforbundet i perioden høst 2016-mai 2017 og gjenvalgt 2017-2019. Nestleder i Tolkeforbundet for perioden 2015-høst 2016. Frilanstolk i Oslo og Akershus. Ta kontakt med meg på leder@tolkeforbundet.no.