Landsmøte 2019

Tolkeforbundets landsmøtet 2019 ble gjennomført 17. mars i Bergen.

Et høydepunkt i landsmøteforhandlingene var da vi utnevnte æresmedlemmer i Tolkeforbundet. Det er nå 40 år siden stiftelsen og da mente forbundsstyret at det var passende å utnevne hele det første styret og at det var fint å markere det i landsmøtet. Live Fuglesang fra det første styret var tilstede i landsmøtet.

I tillegg utnevnte Trøndelag regionlag i høst, Sissi Urgård som æresmedlem for mangeårig innsats i tolkeyrket og for bidrag til å starte tolketjenesten. Hun var også tilstede i landsmøtet og de begge mottok diplom og hyllest i landsmøtet. De andre som var med å stifte første daværende Norsk Døvetolkforening og som er utnevnt til æresmedlemmer er: Frøydis Mørk, Christin Thorstensen, Ellen Solheim og Anne Lise Skaarud (avdød). Den første lederen, Eva-Signe Falkenberg ble utnevnt til æresmedlem i 2013.

I tillegg utnevnte vi til æresmedlemmer: Turid Weiby, som var lærer på tolkeutdanningen fra 1990 til hun gikk av med pensjon i 2017, hun underviste i praktisk tolketrening, tolketeori og bidro med innføring av veiledning fra 1995, og Anne Vikene Fornebu, som bl.a. var kursleder på«statens utdanningskurs for døvetolker» på Ål i 1983, og som underviste i tolketeori, tolkehistorie og praktisk tegnspråk tolking 1985-1999.

Gratulerer til hele gjengen!

Kort oppsummert fra resten av landsmøtet, kan vi nevne bl.a. at: medlemskontingenten forblir uforandret på 700,- og gjelder nå fra 1.1-31.12. Fra nå av kan både privatpersoner og organisasjoner være støttemedlemmer i Tolkeforbundet (henholdsvis halv pris og x3 pris). Tolkestudenter betaler kun 100,- per år i medlemskap. Den store saken, kalt «7.3», ble vedtatt, så styret har fått mandat til å fortsette å forhandle med Akademikerforbundet om å bli et fagfellesskap hos dem.

Her finner du protokollen fra landsmøtet.

Her er det nye styret, for perioden 2019-2021:

F.v: Helge Edland (nestleder), Cathrine Skogstad (sekretær), Mariann Eidberg (leder), Stine Louise Brandal (styremedlem) og Kathrine G. Rehder (økonomi).

Leder i Tolkeforbundet i perioden høst 2016-mai 2017 og gjenvalgt 2017-2019 og 2019-2021. Nestleder i Tolkeforbundet for perioden 2015-høst 2016. Tolk i Oslo og Akershus. Ta kontakt med meg på leder@tolkeforbundet.no.